Skoro już wiesz jak stworzyć bloga, czas działać! Dzisiaj dodasz do swojej strony SSL, poznasz podstawy WordPressa oraz dodasz swój pierwszy wpis. Zaczynamy!

Darmowy SSL

Warto od początku zająć się bezpieczeństwem Twojego bloga. Certyfikat SSL jest protokołem sieciowym, który zapewnia szyfrowanie danych przesyłanych przez internet. W skrócie – czy użytkownik pobiera coś z Twojego bloga, czy loguje się lub pisze komentarz, bardzo ciężko jest komuś przechwycić jego dane, np. hasło.

Aby uruchomić certyfikat SSL na hostingu w WordPressie, najpierw należy takowy certyfikat sobie wygenerować. Można oczywiście kupić sobie płatny certyfikat, ale przez większość blogowego życia spokojnie wystarczy Ci darmowy, wystawiany przez organizację Let’s Encrypt. Proces generowania darmowego certyfikatu jest fajnie zintegrowany z zenboxem i wygląda następująco:

Najpierw logujemy się na nasz panel klienta i przechodzimy do „Zaawansowane -> Certyfikaty SSL”:

Następnie wybieramy domenę, dla której chcemy stworzyć certyfikat. Na nowej stronie widzisz coś takiego:

Jak widzisz, zaznaczona opcja „Nie posiadam certyfikatu SSL”. Zaznacz opcję „Darmowy certyfikat od Let’s Encrypt”, wybierz domeny, dla których chcesz go stworzyć (domyślnie są zaznaczone 2 i jest to ok), a następnie kliknij „zapisz”. W tym momencie może ci się wydawać, że nic się nie dzieje, ale spokojnie. Po kliknięciu „zapisz” cierpliwie poczekaj, aż wszystko się zrobi. Cały proces może zająć nawet parę minut. Po skończeniu tworzenia certyfikatu zostaniesz przekierowany na nową stronę:

Dzięki temu wiesz, że certyfikat został stworzony. Po ponownym wejściu na stronę „Zaawansowane -> Certyfikaty SSL” widzimy:

Teraz trzeba jeszcze powiedzieć WordPressowi, żeby korzystał z tej samej strony dla http oraz https. W tym celu przechodzimy do „Domeny -> Konfiguracja domen”:
Teraz Przechodzimy do naszej domeny i w widocznych opcjach w kategorii „Konfiguracja private_html naukabloga.pl – (opcja SSL musi być włączona)” wybieramy „Użyj dowiązania symbolicznego private_html do public_html. Pozwala na dostęp do tej samej strony zarówno przez http:// jak i https://” i zapisujemy:
Musimy trochę poczekać, zanim adres z https:// będzie widoczny, ale po jakiejś godzinie powinno działać. Możesz śmiało wejść na swój adres używając https :-)

WordPress – pierwsze kroki:

Kiedy wejdziesz na adres swojego bloga, zobaczysz prostą stronę. To zmieni się później, teraz nas interesuje serce wordpressa – panel admina. To tutaj będziesz spędzać najwięcej czasu, dlatego warto poświęcić chwilę i zapoznać się z możliwościami.

Aby zalogować się do panelu admina, wejdź na stronę www.<nazwatwojegobloga>/wp-admin/ (w moim przypadku jest to https://www.naukabloga.pl/wp-admin/ ) i zaloguj się na swoje konto. Pierwsze, co zobaczysz po zalogowaniu, to:

Na pierwszym planie widzisz kokpit. Znajdują się tam widgety przydatne w zarządzaniu stroną oraz, kiedy już dodamy Google Analitics, statystyki strony. Tutaj również widzisz początkowe porady oraz różne informacje. Po lewej stronie masz menu. Po kolei przejdziemy przez każdy element i opowiem Ci o nim.

Kokpit

Na samej górze menu jest kokpit, czyli Twój początkowy ekran. Tutaj znajdziesz wszystkie widgety, początkowe porady czy statystyki strony. W menu, pod pozycją „kokpit” jest też zakładka z aktualizacjami. Tutaj znajdziesz informacje o najnowszych uaktualnieniach twoich wtyczek czy tłumaczeń.

Wpisy

Pod tym elementem menu znajdziesz strony odpowiedzialne za pokazanie i zarządzania wszystkimi wpisami, dodanie nowego wpisu, dodawanie i zarządzanie kategoriami oraz dodawanie i zarządzanie tagami. Większość czasu spędzisz właśnie tutaj.

Media

Tutaj znajdziesz bibliotekę swoich mediów, takich jak np. obrazy czy muzyka. Kolejny element menu pozwala wgrywać media na bloga.

Strony

Tutaj zarządzasz swoimi stronami (np. o mnie, strona główna czy kontakt). Możesz również dodać nową stronę.

Komentarze

W tym miejscu moderujesz komentarze. Możesz je np. usuwać, edytować czy akceptować, co pomaga zachować porządek na blogu – w końcu nikt nie chce spamu pod wartościowym postem.

Wygląd

Ten kawałek menu odpowiada za cały wygląd twojego bloga. Wszystkie zakładki pozwalają na zmianę czegoś w wyglądzie.

  • Motywy pozwala zmienić motyw bloga czy zainstalować/wgrać nowy wygląd.
  • Dostosuj pozwala na zmianę wielu opcji w wyglądzie.
  • Widgedy pozwala na zmiany w widgetach widocznych np. w prawej kolumnie bloga, tuż obok artykułów.
  • Menu pozwala dostosować menu na naszym bloga. Zwykle jest to górne menu, ale nie tylko.
  • Nagłówek pozwala na zmiany nagłówka strony czy np. dodanie tam baneru.
  • Tło pozwala zmienić tło strony, np. na inny kolor czy obraz.
  • Edytor motywu pozwala na ręczną zmianę motywu, dokładniej to kodu motywu. Opcja niepolecana dla początkujących osób.

Wtyczki

To menu pozwala na zarządzanie wtyczkami na stronie. Pierwszy element pokazuje nam zainstalowane wtyczki i pozwala na ich edycje czy usuwanie. Drugi element menu pozwala na dodanie nowych wtyczek z ogólnego repozytorium wtyczek lub wgranie nowej wtyczki z dysku. Trzeci element menu pozwala na ręczne edytowanie kodu wtyczek, co również nie jest polecane dla początkujących osób.

Użytkownicy

To menu pozwala Ci zająć się użytkownikami. Pierwszy element menu pozwala na obejrzenie i zarządzanie użytkownikami już istniejącymi. Drugi element pozwala na dodanie nowego użytkownika i ustawienie mu praw. Trzeci element menu pozwala na edycje Twojego profilu.

Narzędzia

To menu pozwala nam na parę ciekawych rzeczy. Pierwsza pozycja w menu, Dostępne narzędzia pozwala przejrzeć i użyć dostępnych narzędzi, jak np. konwerter tagów do kategorii i odwrotnie. Import pozwala załadować dane do bloga, które wcześniej zapisałeś dzięki Eksport – pozwala to tworzyć backupy. Stan witryny pokazuje ci krytyczne informacje na temat Twojego bloga. Eksportuj dane osobiste pozwala zapisać twoje dane, a Usuń dane osobiste je usuwa.

Ustawienia

To menu pozwala zmienić wiele ustawień w naszym blogu. Opcji pod każdym z elementów menu jest tak wiele, że nie ma co się rozpisywać o każdej możliwej opcji, najlepiej przejrzeć samemu wszystko i sprawdzić, co warto zmienić.

LiteSpeed Cache

W tym menu możemy zarządzać cachem strony. Dla początkujących blogerów może być to niezrozumiałe na początku, więc najlepiej nie zmieniać nic, automatyczne ustawienia są całkiem niezłe.

Pierwszy wpis

Menu za nami, czas w końcu coś napisać!

Przejdź do zakładki Wpisy -> Dodaj nowy”. Nowo otwarta strona wygląda następująco:

W centralnej części strony jest główne miejsce, gdzie będziesz pisać:

Jest to nowy, wprowadzony w wersji piątej WordPressa edytor tekstu o nazwie „Gutenberg. Wygląda ładnie i prosto. Na samej górze mamy do dodania tytuł bloga, a poniżej możemy dodawać kolejne bloki. Domyślnie jest dodany jeden blok – akapit. W nim piszemy zwykły tekst. Przez ikonę plusa możemy dodawać kolejne bloki poprzez wybór konkretnego bloku z menu:

Rodzajów bloków jest naprawdę sporo, więc warto spędzić trochę czasu na sprawdzaniu możliwości. Najpopularniejsze będą jednak akapity (blok domyślny, tworzy się po kliknięciu „Enter podczas pisania w większości bloków) oraz tytuły.

Po prawej stronie mamy menu podzielone na 2 zakładki. Pierwsza zakładka to menu całego dokumentu. Tutaj ustawia się statusy, dostępność, kategorie itd.

Drugim menu jest menu konkretnego bloku. W nim ustawiamy różne parametry konkretnego bloku obecnie przez nas edytowanego:

Obydwie pozycje są bardzo ważne, więc i tutaj spędź chwilę i sprawdź wszystkie możliwości.

Dodaj teraz do swojego nowego posta tytuł i 2 krótkie, testowe akapity. Finalnie powinno wyglądać podobnie do:

Prawda, że proste? :-) Teraz czas na najważniejsze – publikację. W górnym menu kliknij niebieski przycisk Opublikuj…. W miejsce prawego menu pojawi się nowe menu, które jest upewnieniem się, czy aby na pewno chcesz publikować:

Tutaj możesz ustawić dostępność, datę publikacji lub inne rzeczy, sugerowane przez WordPress. Kiedy klikniesz Opublikuj” Zobaczysz potwierdzenie opublikowania:

Teraz twój wpis jest widoczny dla wszystkich osób. Możesz do niego przejść lub zmienić coś w tym widoku i wpis zaktualizować.

Podsumowanie

To był długi wpis, jego tworzenie, jak i przeczytanie zajęło sporo czasu. Mam jednak nadzieję, że udało mi się wyjaśnić podstawy podstaw WordPressa i dzięki temu stworzysz swój pierwszy wpis. Jeżeli masz jakieś pytania, zapraszam do komentarzy – chętnie na nie odpowiem.

Poniżej znajdziesz live z poniedziałku, na którym robię to, co opisałem we wpisie, oraz troszkę więcej :)