Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o książce, którą ostatnio przeczytałem. Otworzyła mi oczy i pokazała kierunek rozwoju, w którym należy podążać.

„Znajdź swoje DLACZEGO” Simona Sineka wpadła mi w ręce całkiem niedawno, bo miesiąc temu. Przeczytałem ją i muszę powiedzieć, że jestem w szoku. Po lekturze i ćwiczeniach, które tam są zawarte, zrozumiałem mniej więcej, kim jestem, dlaczego robię to, co robię oraz co robić, abym był szczęśliwy. Zapraszam do krótkiego opisu tej książki.

Czym jest DLACZEGO?

Złoty krąg oraz odpowiadające obszary mózgu używane do podejmowania decyzji.
Źródło – https://startwithwhy.com/find-your-why/

Zanim poznamy odpowiedź na powyższe pytanie, musimy wyjaśnić sobie koncepcję złotego kręgu. Złoty krąg to zestaw 3 pytań, które powinien sobie zadać każdy przedsiębiorca czy firma, uszeregowane w pewnym porządku. Te pytania to po kolei CO osoba/firma robi, JAK to robi i DLACZEGO to robi.

Większość normalnych firm zaczyna od CO. I to jest normalne, jesteśmy przyzwyczajeni do tego. Większość czasu widzimy reklamy w stylu „Robimy najlepsze samochody terenowe”, „Nasze mięso jest najlepsze na lokalnym rynku”, „Tworzymy komputer najszybszy na rynku”. Większość tych reklam widzimy i zapominamy. Dzieje się tak, gdyż tak naprawdę reklamy te pokazują CO. A tego jest już za dużo i w sumie jest to nudne.

Ludzie, mając do wyboru 2 rzeczy, wybiorą ta, która wzbudza w nich większe pozytywne emocje. Przykładowo – sweter w sklepie za 100 zł i identyczny sweter noszony przez kogoś sławnego za 200 zł – jeżeli ta osoba była czyimś idolem, wybór jest oczywisty. Jeżeli nie – decyduje cena. Podobnie w biznesie. Klient, mając do wyboru 2 firmy, które robią ta samą usługę, wybierze tę firmę, z którą się bardziej identyfikuje. Klient kupuje nie to, CO firma robi, ale DLACZEGO. Było wiele badań, które potwierdzają tę tezę. I jest ona podstawą koncepcji DLACZEGO.

Wcześniej wspomnieliśmy o przykładach reklamy zbudowanej na pytaniu CO. Przykład – „Tworzymy najszybszy komputer na rynku”. Nuda. Przejdźmy poziom wyżej, do pytania JAK. Taka reklama mogłaby brzmieć wtedy – „Z pasją i najwyższą precyzją tworzymy komputer, który jest najszybszy na rynku”. Widać, że już zainteresowanie wzrosło. Niewiele, ale jednak. Już poza suchym faktem reklama opowiada historię która, co prawda jeszcze uboga, ale przyciąga uwagę.

Przejdźmy jednak krok dalej. Do pytania DLACZEGO.

Zaczynaj od DLACZEGO

Kiedy zaczynamy od DLACZEGO, tworzymy historię. Jest to albo Twoja osobista historia, albo historia twojej firmy. Tak czy inaczej, tworzysz historię, a co za tym idzie, emocje. Zamiast suchego faktu: „Tworzymy najszybszy komputer na rynku”, czy nieco bardziej rozbudowanego: „Z pasją i najwyższą precyzją tworzymy komputer, który jest najszybszy na rynku” opowiedz o tym, co cię napędza. Co sprawia, że chcesz pracować i robić to, co robisz. Co sprawia, że codziennie rano wstajesz uśmiechnięty, i zadowolony idziesz do pracy.

Jeżeli chcesz walczyć z zanieczyszczeniem środowiska, reklama może brzmieć tak – „Zanieczyszczenie środowiska jest coraz większym problemem. Próbując walczyć z zanieczyszczeniami oraz konsumpcjonizmem obecnych czasów, stworzyliśmy komputer, który nie dość, że jest najszybszy na rynku, to w pełni można go poddać recyklingowi. Dzięki temu ilość odpadów z naszego sprzętu spada o 80%. Przekonaj się sam!”

Powyższy przykład również zawiera informację o najszybszym komputerze na rynku, ale poza tym ma historię. Pokazujesz nie to, CO robisz, nie JAK, ale DLACZEGO. Teraz klienci, którym los naszej planety nie jest obojętny, przy zakupie nowego komputera będą pamiętać o tobie. Bo twój produkt wywołuje w nich pozytywne uczucia. I to sprawia, że zasada DLACZEGO działa. Co więcej, jeżeli robisz coś, co cię napędza, nie wypalisz się, będziesz zadowolony i szczęśliwy, a praca będzie przyjemnością, a nie karą. I dlatego wszyscy powinniśmy zawsze zaczynać od DLACZEGO.

Jak odkryć swoje DLACZEGO

Książka „Znajdź swoje DLACZEGO” Simona Sineka dokładnie opisuje jak odkryć swoje, zespołowe lub firmowe DLACZEGO. Ja testowałem na sobie tylko opcję jednoosobową, więc o niej opowiem.

Po pierwsze – potrzebujesz przyjaciela, któremu możesz zaufać. Nie może to być małżonek, gdyż są sprawy, o których nie chcesz mówić współmałżonkowi, na przykład, żeby go nie stresować. Po drugie – musicie znaleźć ciche i spokojne miejsce, gdzie nikt nie będzie wam przeszkadzał przez około 3 czy 4 godziny. Po trzecie – przygotuj swoje 5 najważniejszych wspomnień, które, według ciebie, najbardziej wpłynęły na twoje życie. I, tutaj ważna uwaga, wspomnienia nie mogą być ogólne, a powinny być konkretne. Nawet bez wielu szczegółów, ale konkretne sytuacje. Nie coś w stylu „W każde wakacje wyjeżdżałem do babci na wieś”, a raczej „Mając 11 lat, wyjechałem na wakacje do babci, jak co roku, tym razem jednak było inaczej”.

Krok czwarty – spotkaj się z przyjacielem w tym odosobniony miejscu i opowiedz mu te historie. Teraz wchodzi najważniejsze zadanie przyjaciela – musi on analizować to, co opowiadasz, szukać twoich uczuć (których ty sam nawet możesz nie rozumieć czy nie widzieć), dopytywać i drążyć, jeżeli wspomnienia są ogólnikowe, pytać o uczucia w konkretnej sytuacji itd. Musi przeanalizować wszystkie wspomnienia i wybrać powtarzające się schematy, przykładowo „Smutek, gdy widział cierpienie innych”. Po skończeniu słuchania historii i analizowaniu ich partner musi wybrać jeden lub dwa motywy, które się najwięcej razy powtarzają, lub najbardziej pasują.

Kiedy masz główny motyw, musisz stworzyć podstawową, pierwszą wersję swojego osobistego DLACZEGO. Zapisuje się ją w formie:

<POZYTYWNY WKŁAD>, żeby <EFEKT>.

Przykład – „Uczenie innych, żeby mieli lepsze życie”. I proszę, masz swoją definicję DLACZEGO. Będziesz ją dopracowywać jeszcze wiele razy, być może zmienisz całkowicie pierwszą wersję, ale to normalne. W końcu szukasz tego, co cię napędza. A to może być ukryte bardzo głęboko.

Zdefiniuj JAK

Kiedy już wiemy DLACZEGO coś robimy, pora na odkrycie JAK to robić. Podczas procesu odkrywania DLACZEGO twój przyjaciel notował wiele faktów i motywów. To są twoje JAK. Trzeba najpierw wybrać 5 najważniejszych i najczęstszych, a później je przedefiniować na działanie. Przykład – jeżeli jednym z twoim motywów było „optymistyczny”, można to zmienić na działanie na wiele różnych sposób:

  • Znajdować wszędzie pozytywy
  • Patrzeć przed siebie
  • Szukać jasnych stron
  • Walczyć ze złem świata przy pomocy pozytywnej energii

I tak dalej. Tutaj również przyjaciel, który cię wysłuchiwał, powinien dokonać tej zamiany, bazując na wysłuchanych od Ciebie historiach. W ten sposób znajdziecie Twoje 5 JAK. I od teraz, przez miesiąc, stosuj się do tego. Jeżeli jest ok, wszystko pasuje, i jesteś szczęśliwy, to gratuluję, znalazłeś swoje dlaczego. Jeżeli coś, nawet lekko nie pasuje, powtórz poszukiwanie DLACZEGO i JAK, tym razem z innymi historiami. W końcu, po wielu próbach, znajdziesz swoje DLACZEGO. Jednym to zajmuje 2-3 sesje, innym parę lat. Wszyscy jednak mówią na koniec, że było warto.

Podsumowanie

Odnalezienie swojego dlaczego to długa i czasami trudna praca, ale warta każdego czasu, który na nią poświęcisz. Gdy odkryjesz, co cię napędza, możesz zaprojektować zmianę swojego życia tak, aby za parę lat być szczęśliwszym człowiekiem. I tego wam szczerze życzę.

W artykule opisałem powierzchownie cały proces. Książka „Znajdź swoje DLACZEGO” opisuje szczegółowo co i jak powinieneś zrobić, dlatego zachęcam szczerze do jej kupna i przeczytania. Nawet jeżeli nie chcesz odnaleźć lub masz już swoje DLACZEGO, może chcesz pomóc komuś innemu? A może to Ty potrzebujesz pomocy? Tak czy inaczej, poszukaj DLACZEGO, a nie pożałujesz.

Jeżeli chcesz podyskutować o książce samej w sobie lub o idei DLACZEGO – zapraszam do komentarzy!